Thursday, June 30, 2011

Tamparan2 kasih sayang =)

Maha Suci Allah yg terus-terusan mmberi klapangn dan smgt utk mnulis lg.

Sbg pengisi waktu lapangku, aku mngmbil kputusan utk mmbelek2 nota2 pngisian2 yg telah lalui slama trlibat dlm dunia tarbiyah yg bru stahun jagung ni. mmg itu sifatku, aku tak tahulah ini satu kelebihan atau apa, tp yg pasti aku mmg sgt suka mnyalin nota2 sbrg pngisian yg prnah aku dpt, x kiralah dr daurah2 atau usrah2 atau dr sekadar tazkirah2 pendek. byk betul yg telah aku catatkn, mmg suka jadi setiausaha agaknya.

ada di antara nota2 yg kubaca semula ini me'refresh' pngisian2 yg prnah ku dapat dulu, moga2 dpt membasahkn hatiku ini yg barangkali blh mnjadi kering dan tandus bila2 masa yg Allah kehendaki.

namun, bkn juga sedikit drpd pmbacaan nota2 itu yg mndapat respond dr diriku: 'owh, aku prnah dpt eh pngisian ni? wktu bila ek? mcm x prnah dpt je. rasa mcm baru 1st time plak dpt bnda ni'. Lalu skali lg mmberi pluang kpd ku utk brtanya pd diri skaligus menmpar2 pipiku sndri: 'Macamana tak rasa mcm 1st time dpt pngisian tu? punyalah byk yg kau tulis utk 1 pngisian tu. tp sjauh mana yg kau amalkan? *dush2* ni tmparan pertama. ok, x blh deny lg. mmg betul pn, harap je tulis byk, tp sjauh mana ianya masuk ke dlm hati lalu mmbuahkan amal aku? aduhai, diri.

Ok, x berhenti di situ, dtg lg persoalan kedua: 'Klau da namanya diri sndri pn rasa mcm 1st time baca, mmg x amalkn la tu jwbnya. dah tu, mcmana nk smpaikn pd org2 lain? bkn patutnya mcmtu lah kan? apa yg kita dpt, kita share pd org. sharing is caring. simpan sorg2 dlm buku buat apa?' *dush3* ni tmparan yg kedua pula. confirm2 lah mmg betul monolog dlmn aku ni.

astaghfirullah. btapa aku telah sia2kn 'klebihan' ku yg suka mncatat ni. kan blh dimanfaatkn sebaik2nya? klau da suka mnulis, 1 bonus sbb sntiasa ada rujukan blik utk refresh ingtn. n x brhenti di situ, adalah smthng utk di share dgn org lain. klau kita x de apa2 utk diberi, apa yg kita nk beri org kan? tp prsoalannya utk diri aku ni, aku ada byk bnda utk blh diberi. bkn harta mahupun ilmu, tp skadar prkongsian apa yg prnah aku dpt dan lalui. TAPI, aku gunakan ke tak?? hmmmmm...terima kasih Allah sbb bg teguran ni sblm aku smkin mmbesar kepala dgn sgala mcm ilmu, tp hati msih terus menerus kering dan kosong. terima kasih juga ats tamparan2 kasih sygMu sblm aku smkin mmbuncit dgn sgala mcm prkongsian dan pnglmn, tetapi msih kedekut utk brkongsi dgn org2 lain juga.

** sdg aku membelek2 notaku, aku trjumpa dgn 'surat cinta' dr kak Diana (akak seniorku di sek yg da lama x jumpa lps dia SPM, ttapi dgn kuasa Allah, dpt disatukn dlm progm summer di Malaysia, KIBAR. sweet sgt, tarbiyyah yg mmpersatukn kami):

To Farahin,

Jadilah orang2 yg tunduk
tatkala malammenyapa,
Penuhi mihrab2Nya
dgn tangisan dan rintihanmu..

Jadilah perajurit yg hebat
tatkala musuh menghampiri,
krn di dlm dirimu adalah
singa yg tak akn menyerah..

36:13-29

Kak Diana
-di olah dr lagu KATA'IB'

Ya, aku mau jadi org2 yg tunduk di wkt mlm itu, aku mau jadi perajurit yg hebat itu, aku mau jadi spt Habib an-Najjar, pmuda singa dlm surah Yasin itu. Insyaallah.

wallahua'lam

2 comments:

AdH said...

Ya, kamu memang cik puan S/U yang cemerlang :)

Cantik entri ini..terima kasih atas peringatan.

nur farah said...

kihkihkih..akk mngingtkn sya ttg zaman kesetiausahaan dulu kala..hihi..entri ni lebih pd pringtn utk diri sndri kak..(^__^)

Post a Comment

 
Copyright TINTA MAYA 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .