Saturday, July 16, 2011

Saya sayang awak....kerana ALLAH :)

Sejak di zaman sekolah dulu, slalu disebut "best friend forever", "BFF", "kawan awk smpai bila2" etc. skrg bila dah lebih matang, lebih byk gunakan "ukhwah fillah" pula. mcm lebih matured and sweet kn? tp sama ke term2 di ats ni? blh jd sama, blh jd berbeza. trpulng pd individu utk mnafsirkannya.

persoalannya di sini, sjauh mana kita faham erti ukhwah fillah yg dgn mudahnya dititipkn di bibir kita? apa sebenarnya ukhwah fillah itu? pernah ke kita rasa manisnya ukhwah fillah itu?

Ukwah fillah itu terjalin bilamana kita berkawan @ bersaudara ats dasar aqidah yg sama dan ats dasar keimanan kpd Allah (rasa mcm ayat skema je kan?) Antara lainnya, Ukhwah fillah itu adalah satu perasaan yg Allah campakkan pd sesiapa yg Dia kehendaki, tidak mampu di'create' oleh kita sendiri. trylah utk 'beli' kwn dgn harta kita, klau Allah tak 'berkenan' utk satukn hati2 itu, ianya takkan berlaku. Allah yg ckp ttg hal ni dlm firmanNya:

dan Dia (Allah) yg mempersatukan hati mereka (org yg beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yg berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, Dia Maha perkasa, Maha bijaksana. (al-Anfal:63)

Percaya tak yg ukhwah fillah ni sgt sweet? manisnya ukhwah itu tidak tergambar dgn kata2 melainkan kita merasainya sendiri. 'ketakbolehgambaran' manisnya ukhwah tu lebih kurang spt nk gambarkn manisnya gula. mcamana nk gmbarkn yg gula tu manis? susahkn? melainkn seseorg itu rasa sendiri gula tu bru blh tahu mcmana manisnya ia. begitulah juga manisnya ukhwah, malah lebih besar nikmat manisnya berbanding dgn gula itu tadi.

Daripada Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a., khadam Rasulullah saw, daripada Nabi saw, Baginda bersabda:

"Seseorang kamu tidak benar2 beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri". HR Bukhari dan Muslim

Alhamdulillah, dlm 1 progm lps, sya brpeluang utk mndgr pnjelasan ttg hadis ini. rupa2nya, lebih mndalam pengrtian hadis ni berbnding yg slalu kita ketahui. dipendekkan cerita, jom tnya diri kita, sampai tahap mana kita ckp kita syg kwn kita tu? spatutnya kita syg dia smpai tahap apa yg kita suka, kita nak dia pn suka. cthnya, kita rasa bestnya kefahaman ttg agama ini, kita nak dia sama2 rasa apa yg kita rasa. atau lebih luas skopnya lg, kita nak masuk syurga, kita tak nak masuk syurga sorang2. kita nak kawan2 kita pn sama2 masuk syurga juga. sbb tu lah org yg mngaku sygkn seseorg krn Allah, akn buat sungguh2 utk ajak kwn2 dia buat apa yg Allah suruh dan tinggalkn apa yg Allah tak suka. sbb apa? sbb dia faham apa ertinya sayang seseorg krn Allah itu. dia sayang seseorang tu smpai tak snggup nk biarkn dia msuk neraka dan nak sama2 masuk syurga dgn dia. sweet kan ukhwah fillah tu??

Jadi kawan2, jom kita sama2 muhasabah diri. ats dasar apa kita berkawan? ats dasar apa kita kata kita sayang kwn kita? krn ukhwah ats dasar aqidah dan keimanan itu mendahului ikatan darah dan nasab.

"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara..." (al-hujurat:10)

Klau kita tak rasa maninsnya ukhwah tu, cuba kita check habluminallah (hubungan dgn Allah) kita. Barangkali ada something wrong di situ yg mmbuatkn kita tak dapat merasai 1 perasaan yg indah kurniaan Allah ini. Jom kita perbetulkn niat kita berkawan, kn sng nk buat apa yg Allah suka. betul tak?

Saya sayang awk krn Allah ni. awk percaya tak? skrg sya nk tnya awk pulak, awk syg sya krn Allah tak? klau ya, buktikan. jgn penat utk ajak sya buat kebaikan. jgn segan utk tegur sya bilamana sya tergelincir dr landasan yg spatutnya.

Atas dasar 'saya sayang awak krn Allah' jugalah saya menulis entry ini. semoga bermanfaat. wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright TINTA MAYA 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .